Beladen bommenwerper verongelukt bij de Hertgang in maart 1959

De rust in de Hertgang werd op de voormiddag van 16 maart 1959 bruut verstoord

Op 16 maart 1959 werd een Thunderstraek vanaf kwart voor twaalf plotseling vermist vanaf de vliegbasis Eindhoven. Het vliegtuigwrak van de straaljager werd rond kwart over zeven gevonden onder leiding van de brigadecommandant van de marechaussee van Hilvarenbeek. Die was na het radionieuws van zes uur die avond door enkele boeren, die in de buurt van de plaats van het ongeluk woonden, gealarmeerd. De piloot bleek helaas om het leven te zijn gekomen. Het was de 23 jarige ongehuwde beroepssergeant vlieger Willem van den Doel uit Haamstede. Blijkbaar had hij geen kans gezien om uit het neerstortende toestel te komen. Zijn stoffelijke resten werden bij het wrak gevonden. De verongelukte vlieger volgde in zijn diensttijd de opleiding tot straaljagerpiloot aan een van de geallieerde bases te Canada. Later zou hij de burgerluchtvaart zijn ingegaan. Het toestel maakte deel uit van een kleine groep vliegtuigen. Het was het laatst gezien toen de formatie een kilometer of zeven van Eindhoven een wolkenveld binnenvloog. Toen de formatieleider uit de wolken kwam, was het toestel verdwenen.

Omdat er nergens uit Nederland een melding kwam van een neergestort vliegtuig, werd aangenomen dat het toestel ergens in zee terecht was gekomen. Radio Scheveningen verzocht de scheepvaart uit te kijken naar een wrak in de buurt van de Nederlandse kust. Van het marinevliegtuigkamp Valkenburg waren in de loop van de middag in totaal zes Avangers (torpedo bommenwerpers) en een Beachcraft opgestegen om het IJsselmeer en de gehele Noordzeekust af te zoeken. Tot het invallen van de duisternis waren deze toestellen van de marinevliegdienst in de lucht gebleven. Maar wie dacht er nu aan een locatie aan de Molenstraat in de Hertgang?
Zelfs niet een boer die op Landgoed De Utrecht werkzaam was. Hij had niet alleen een ontploffing gehoord, maar ook duidelijk een steekvlam gezien. Omdat hij aannam dat het hier een militaire oefening betrof werkte hij gestaag door en maakte geen melding van het geweldige ‘vuurwerk’. De 23 jarige houthandelaar Martin van Dal, die de klap ook had gehoord, ging na de nieuwsuitzending van het A.N.P. nog eens op zoek en vond het wrak van het vermiste vliegtuig. In de weide de Deppo aan de grens met Diessen en gepacht door de familie Gerritsen van hoeve de ‘Kieviet’, had het toestel een geweldige krater gemaakt. Reeds om zeven uur was het technisch personeel van de vliegbasis Eindhoven ter plaatse aanwezig.

Het vliegtuig moet bijna loodrecht naar beneden zijn gekomen en bij aanraking met de grond met een geweldige knal zijn ontploft. De wrakstukken van het totaal verbrijzelde vliegtuig lagen honderden meters ver verspreid in de moerassige weide. Enthousiast vertelde de Esbekenaar Piet van Dommelen onlangs nog dat hij als kind op de Lagere School de ‘brandende straaljager’ over het dorp zag komen. Piet had blijkbaar vooral veel oog voor ‘buitenschoolse activiteiten’ en hij rapporteerde: “Ik weet het nog als de dag van gisteren. Het was voormiddag exact om 10.45 uur. Wij hadden speelkwartier en net voor we naar binnen moesten, gebeurde het. Ik zag boven de winkel van Piet van de Borne een ‘rode staaf met geluid’ richting Jan van Raak. En net voor dit café ging hij met een harde knal omlaag”.
Als volleerde kamikazes fietsten wij in maart 1959 een dag na het gebeuren vanuit Diessen met een groepje opgeschoten jongens met veel bravoure naar de rampplaats. Via het Gijzeleind, het Moleneind, de oude Molenstraat en een aantal bruggetjes over het slingerpaadje in de Hertgang hoopten wij de plaats des onheils spoedig te bereiken. Maar veel verder dan de ‘hangbrug’ kwamen wij helaas niet, want het hele terrein in dit prachtige open natuurgebied was hermetisch afgesloten. Kwamen wij toen, koortsachtig op zoek naar een straaljager uit de Koude Oorlog, niet rillend van een … koude kermis thuis?

Vergelijkbare berichten